söndag 27 februari 2011

Karpaltunnelsyndrom??

Det är vanligt att man får stickningar och domningar i fingrarna, framför allt på natten. Om besvären känns i tummen, pekfingret, långfingret och eventuellt ringfingret kan det vara karpaltunnelsyndrom, som är vanligt men sällan allvarligt.

Karpaltunneln är en kanal som bildas mellan flera ben och ett kraftigt ledband i handloven. Genom den går en viktig nerv och senor till fingrarnas muskler. Karpaltunnelsyndrom orsakas av att utrymmet minskat och nerven och senorna kommit i kläm. Om trycket är kraftigt eller långvarigt kan nerven skadas. Karpaltunnelsyndrom kan innebära ett hinder i vardagen, om man får nedsatt känsel, får ont eller blir fumlig.

Om man är gravid eller har ett arbete med upprepande handrörelser där man använder mycket kraft i handen, ökar risken att man får karpaltunnelsyndrom. Besvären är vanligare hos kvinnor än hos män, och vanligast i medelåldern.

Besvären kan ibland vara tecken på andra sjukdomar, till exempel minskad hormonproduktion från sköldkörteln.

Behandling

Om man blir trött i handen för att man har använt den mycket ska man ta en paus eller pröva att använda andra handen.

Den vanligaste behandlingen är att man använder handledsstöd. Ibland kan det bli aktuellt med operation.

Det vanligaste symtomet vid karpaltunnelsyndrom är att man känner domningar och stickningar i händerna och fingrarna, framför allt på nätterna. Det är inte ovanligt att man vaknar på grund av besvären och måste skaka liv i handen, som känns helt avsomnad.

Besvären kan kännas obehagliga men är sällan allvarliga.


När jag var hos massören sist så pratade hon om det här, för jag sa att jag alltid fryser om händerna. Då slog det mig också att jag en längre tid haft domningar i händerna på nätterna. Känns som dom sover typ. Att det skulle vara karpaltunnelsymdrom har aldrig slagit mig förut, men det kan det ju mycket väl vara. Jag jobbar ju med händerna mycket och den senaste tiden tycker jag att jag fått jättesvårt att öppna burkar med lock t.ex. Jag har annars inga besvär av det, men just på nätterna har jag märkt av det en del. Finns tydligen såna där skenor som man kan använda, men måste man träffa en läkare för att få låna såna eller kan man köpa såna nånstans? Någon som vet???



2 kommentarer:

  1. Tycker det vore bra att gå via en läkare för att få fastställt att det är karpaltunnelsyndrom.
    Möjligen kan baby och sjukvård sälja stöden men annars bör ju hjälpmedelelscentralen på gullåsen kunna ta fram ett sådan stöd,men kanske först om du fått remiss??
    Henny

    SvaraRadera
  2. Ja som sagt jag vet ju inte om det är det och just nu lider jag inte direkt av det, inte så mycket att jag känner att jag behöver gå till en läkare iaf.
    Men tack för tipset! :)

    SvaraRadera