fredag 17 december 2010

Farligt att vara frisör

Många yrkesfaror för frisörerna

fy Flera studier har visat att frisörer lever farligt på jobbet. Ofta antas problemen bero på deras kraftiga exponering för farliga kemikalier i bland annat hårsprayer och färgmedel. Här är några sjukdomar där frisörer löper högre risk att drabbas än andra:

pi Sänkt fertilitet

pi Lågviktiga och missbildade barn

pi Astma

pi Bröstcancer

pi Eksem

pi Allergi

pi Nagelsvamp


Jag har eksem och allergier. Om jag blivit infertil låter jag vara osagt, men jag har kollat lite på nätet och det finns flera frisörer som kanske fått 1 barn och sen inte fått flera. Beror det på alla kemikalier eller?! Är lite skrämmande att det är såhär.

Det barn jag har var varken lågviktigt eller missbildat, jag har inte astma, inte bröstcancer och inte nagelsvamp. Men vad är det som säger att det inte kommer att dyka upp såna symptom?! När jag var till hudläkare redan när jag gick i skola till frisör sa han att jag valt fel yrke. Eftersom jag redan då hade eksem. Jag viftade bort det och tänkte att han överdriver. Nu har jag jobbat 7 år som frisör (med undantag för mammaledighet på 1½ år) och just nu mår min högra hand inte speciellt bra! Det kliar, den är torr och det tar ont. Har försökt använda handskar på jobbet, men det blir ju inte alltid. Man har ju nästan händerna i vatten ständigt och har jag handskar på mig hela tiden så blir jag väl snart allergisk mot gummi också.

Jag kan säga att det inte är lätt detta.

Jag vill ha flera barn och är det jobbet som göra att jag inte kan få flera så vet jag inte vad jag ska göra. Jag vet verkligen inte vad jag vill göra annars, men blir inte mina händer bättre heller så kanske jag måste sluta! Vad jobbigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar