lördag 12 mars 2011
Sälen nästa
Alltså inte några inlägg på en vecka!
Ska inte bryta några ben!
Återkommer om en vecka, kanske med lite bilder från veckan som gått!
Är första gången hela familjen ska vara borta en hel vecka, mycket packning blir det och jag undrar lite över hur katterna ska klara sig utan oss hela veckan, men det ska nog gå bra, dom kommer att få sällskap både morgon och kväll.
Ha det bra alla där ute!
Kram på er
fredag 4 mars 2011
brist på annat
2. Hur många veckor var du gravid? 39+3 tror jag
3. Längd och vikt på bebben? 4350 gr 52,5 cm
4. Födde du med eller utan smärtlindring? hade inte tänkt ha men så blev det iaf...
5. Vaginalt eller kejsarsnitt? Vaginalt
6. Hur många timmar varade förlossningen räknat från första värken? 25h 10 min
7. Bästa minnet från förlossningen? när jag fick se min lilla tjej
8. Vilken färg hade din partner under förlossningen? Normal, kritvit, grön eller – vet ej, han låg på golvet kunde inte se honom. Normal
9. Förlossningen jobbigaste ögonblick? när värkarna var som värst, eftersom jag blev igångsatt så var värkarbetet jättejobbigt
10. Förlossningens bästa ögonblick (förutom när barnet kom ut!)? När vattnet gick. för då insåg jag att nu var det äntligen dags...
11.Vad var det bästa med att vara gravid? När man fick höra hjärtljuden och känna att det var en liten krabat där inne...
12. Vad var det sämsta med att vara gravid? Illamåendet första veckorna och foglossningen sista veckorna..
13. Hur mycket vägde du innan graviditeten? 61kg
14. Hur mycket väger du idag? 60kg
15. Vad är du mest nöjd med på din kropp efter graviditeten? är väl nöjd med det mesta
16. Minst nöjd med i kroppsväg efter graviditeten? magen, men det ska väl synas att man fått barn...
17. Konstigaste kommentar du fick under graviditeten? Minns ej
18. Tyckte du att din partner var där för dig på ett bra sätt under förlossningen? Absolut! =)
19. När ska du börja jobba igen? Ja jag har ju jobbat ganska länge då eftersom min bebis snart blir 6 år... ;)
20.Planerar ni syskon? och i såfall hur pass snart? JA! Men hittills har det inte "bitit på", vilket jag är väldigt ledsen över... :(
(21. Om du har flera barn, hur många månader skiljer det dem emellan?)
22.Hur smärtsam tyckte du förlossningen var på en skala från 1-5? När det var som värst var det nog en 4a eller 5a, men efter epiduralen var det nog bara 1...
23.Blev förlossningen som du tänkt dig? Inte alls, allt blev fel nästan...
24. Bästa pryl du packade ner i BB väskan? minns ej
25. Något du önskat att du haft med dig i BB väskan? vet ej
26. Fick du bra stöd av personalen på förlossningen och BB? Både och
27. Hur reagerade du på lustgasen (Om du tog någon)? Jag började må illa...
tisdag 1 mars 2011
badat
Jag och dottern besökte Mariebad idag.
Hon hoppade direkt i vattnet och börjar bli riktigt duktig på att simma. Hon var både här och där. Före vi går i duschen brukar vi alltid sitta i bubbelpoolen en stund. Det gjorde vi även idag. Det satt en farbror i poolen när vi satte oss ner.
Dottern börjar diskutera skyltarna på dörrarna till omklädningsrummen. Ni vet dom som det är en bild på en kvinna och en man för att man ska veta vilket omklädningsrum man ska till. :)
Dottern säger att gubben är naken (den på dörren alltså), varpå farbror som sitter med oss i bubbelpoolen får roligt och börjar skratta. Jag säger då att kvinnan har ju kjol på sig, medan dottern tycker att hon har klänning, en långärmad klänning. Och plötsligt ger sig farbrorn i bubbelpoolen sig in i samtalet som pågår mellan mig och dottern. Han säger att gubben nog inte är naken, men han kanske har en overall på sig eller nåt liknande.
Jag fick mig ett gott skratt och det fick nog den snälle farbrodern också!
Bilden är från babysimmet 2005, en gammal bild med andra ord. Nu är lilla pluttan snart 6 år och klarar sig nästan helt själv i vattnet. :)
söndag 27 februari 2011
Karpaltunnelsyndrom??
Det är vanligt att man får stickningar och domningar i fingrarna, framför allt på natten. Om besvären känns i tummen, pekfingret, långfingret och eventuellt ringfingret kan det vara karpaltunnelsyndrom, som är vanligt men sällan allvarligt.
Karpaltunneln är en kanal som bildas mellan flera ben och ett kraftigt ledband i handloven. Genom den går en viktig nerv och senor till fingrarnas muskler. Karpaltunnelsyndrom orsakas av att utrymmet minskat och nerven och senorna kommit i kläm. Om trycket är kraftigt eller långvarigt kan nerven skadas. Karpaltunnelsyndrom kan innebära ett hinder i vardagen, om man får nedsatt känsel, får ont eller blir fumlig.
Om man är gravid eller har ett arbete med upprepande handrörelser där man använder mycket kraft i handen, ökar risken att man får karpaltunnelsyndrom. Besvären är vanligare hos kvinnor än hos män, och vanligast i medelåldern.
Besvären kan ibland vara tecken på andra sjukdomar, till exempel minskad hormonproduktion från sköldkörteln.
Behandling
Om man blir trött i handen för att man har använt den mycket ska man ta en paus eller pröva att använda andra handen.
Den vanligaste behandlingen är att man använder handledsstöd. Ibland kan det bli aktuellt med operation.
Det vanligaste symtomet vid karpaltunnelsyndrom är att man känner domningar och stickningar i händerna och fingrarna, framför allt på nätterna. Det är inte ovanligt att man vaknar på grund av besvären och måste skaka liv i handen, som känns helt avsomnad.
Besvären kan kännas obehagliga men är sällan allvarliga.
När jag var hos massören sist så pratade hon om det här, för jag sa att jag alltid fryser om händerna. Då slog det mig också att jag en längre tid haft domningar i händerna på nätterna. Känns som dom sover typ. Att det skulle vara karpaltunnelsymdrom har aldrig slagit mig förut, men det kan det ju mycket väl vara. Jag jobbar ju med händerna mycket och den senaste tiden tycker jag att jag fått jättesvårt att öppna burkar med lock t.ex. Jag har annars inga besvär av det, men just på nätterna har jag märkt av det en del. Finns tydligen såna där skenor som man kan använda, men måste man träffa en läkare för att få låna såna eller kan man köpa såna nånstans? Någon som vet???
onsdag 23 februari 2011
detoxmysli
1 PLÅT
1 äpple
skalet av 1 apelsin
5 torkade dadlar
3 msk honung
1 tsk kanel
1 dl solrosfrön
1 dl mandel
1 dl paranötter
1 dl hasselnötter
1 dl pumpafrön
½ dl solrosfrön
½ dl linfrön
½ msk solrosolja (eller olivolja)
Sätt ugnen på 125 grader. Skär äpplet i bitar. Lägg äpple, rivet apelsinskal, dadlar, honung, kanel och solrosfrön i en matberedare (funkar med stavmixer också) och mixa nån minut. Lägg massan i en stor skål.
Lägg mandlar, paranötter och hasselnötter i en matberedare och mixa hastigt i några sekunder. Det ska vara grova bitar. Blanda nöthacket, pumpafrön, solrosfrön och linfrön med massan.
Smörj en ugnsplåt med solrosolja, bred ut blandningen och platta till. Sätt in plåten i ugnen i 1 timme, sänk temperaturen till 50 grader och låt stå i 6-8 timmar och torka. Ta ut plåten och bryt myslin i småbitar. Förvara i en burk med lock.
Snurrig ledig dag
Är ledig idag, dottern är också ledig från dagis och mannen åkte på jobb imorse. Som vanligt känns det tomt när han far.
Dock känner jag mig lite yr och snurrig. Kände av det igår redan när jag var på jobb. Är lite obehagligt faktiskt. När jag kom hem kändes det lite bättre, men imorse när jag vände på mig i sängen så snurrade det till ordentligt, och då låg jag ju ner. Känner av det ännu, men jag hoppas att det ska gå över snart. Det är flera på jobbet som varit yra så det kanske är nåt liknande som jag har.
Det är kallt och fint ute så dottern och jag ska nog ta en sväng dit ut senare. Lite jobbigt att det är så himla kallt bara, man kan ju inte vara ute så himla länge. Vi hade lite planer på att både åka skridskor, åka pulka och ta en sväng till Mariebad dessa två dagar när vi är lediga, men jag får väl se hur det går. Beror dels på hur snurrig jag är och hur kallt det är ute, men dom har ju lovat varmare till helgen och imorgon är det ju torsdag och det är ju närmare helgen. ;)
Bilden föreställer dottern i sin snögrotta, dock ser inte grottan ut sådär mer efter alla snöstormar...nu är det mera som en grop som hon kan krypa ner i.... =)
fredag 18 februari 2011
Detox avslutad
Jag känner mig faktiskt riktigt ren och nyttig.
Känns nästan som man inte vill förstöra allt igen nu och äta en massa onyttigt.
Jag gick ner 1½ kg och mannen gick ner 3 kg.
Ingen av oss gjorde detoxen för att gå ner i vikt utan mest för att rena kroppen och se om det ändrade nåt. Jag tyckte att min mage var mycket bättre än vad den brukar vara så för det var ju tummen upp. Men mina eksem har inte blivit bättre och det har nog mycket med den bitande kylan där ute som råder just nu.
För att fira att vi klarat oss genom detoxen gjorde mannen pizza till middag. :) Oj så nyttigt tänker ni nu, men vet ni hur gott det var?! Men vi åt sallad till...
Men jag tänker helt klart hålla mig till många olika saker som jag gjort under dessa två veckor. Känns dumt att helt sluta med allt nu när man kommit igång.
Trevlig helg!