tisdag 12 juni 2012

Flyttar upp...

Tjoho! Äntligen har vi börjar flytta upp på vinden. Elektrikern var här igår och gjorde det sista så idag har vi börjat flytta lite saker. Dottern sitter faktiskt i sitt nya rum och leker med en kompis just nu.
Vi har inte flyttat upp våran säng ännu så det blir inte att sova där i natt, men troligtvis imorgon natt.
Det finns fortfarande massor att göra där uppe, men vi tar det väl lite efter hand. Vi har inte nån soffa och ingen tv där uppe ännu och badrummet är inte klart på långa vägar, men vi tar det sakta men säkert. Jag ville bara att vi skulle ha flyttat upp innan bebis tittar ut. Och det verkar ju som vi lyckas med det iaf.
Har inte haft några känningar alls sen i torsdags när jag trodde att jag skulle måste fara in till BB. Iaf inte några större saker som gjort att det känns som det varit nåt på gång. 
Var till mödra igår.
Vikt upp 1 kg så nu har jag sammanlagt gått upp 10 kg. Blodtryck 95/60. Hb 130. Barnets huvud rörligt. Hjärtljud 155. SF-mått 37. (Livmoderns mått alltså)
Var mindre glad över viktuppgången, men jag har stått stilla så länge i vikten så det var väl dags att det ändrade nåt. Däremot vart jag glatt överraskad över att mitt hb stigit trots att jag inte fortsatt med järnsaften.
Har ju varit lite besviken över att det faktiskt inte hände mer i torsdags, trodde verkligen att det var dags då. Känns som man bara går och väntar nu och det gör man väl iofs men jag vill verkligen ha bebis på utsidan nu.
Men jag fick iaf veta i går att jag har en tid på gyn pkl den 26 juni för en extra koll och eventuell bestämning av igångsättning. Troligtvis blir jag igångsatt den veckan då om det inte hänt nånting på naturlig väg. Och på ett sätt känns det väl ganska skönt att veta att om inte förr så kommer den ju den veckan iaf och jag behöver inte gå och vänta nån vecka till. Men sen har jag ju lite dålig erfarenhet av just igångsättning sen förra förlossningen. Är ju lite orolig att det ska bli en lika långdragen förlossning som sist och det har jag inte nån lust med alls. Det går säkert fortare men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig för det.
Nåja, nu har jag skenat upp och ner för trappan här hemma flera gånger så vem vet, kanske det händer nåt ikväll...Men jag förväntar mig inte det! Jag tänkte att jag skulle försöka låta bli att tänka på det och bara göra saker normalt, så gott det nu går, så kommer väl bebis när det känner att nu vill h*n ut!

Om det är någon som känner för att gissa på när bebis kommer ut och om det är en flicka eller pojke och vad den kommer att väga och hur lång den kommer att vara så gissa på ni. Kan vara kul att se om nån får rätt!! =)
Om ni vill jämföra med dotterns mått så vägde hon 4350gr och var 52,5 cm lång och kom 3 dagar före beräknad tid.

söndag 10 juni 2012

Närmar sig

18 dagar till beräknad förlossning och jag börjar faktiskt bli rätt urväntad...
Var på sista ultraljudet i tisdags (5.6). Allt såg fint ut. Barnet hade mycket hår (helt fascinerad över att man kan se det på UL) och vägde då 3179gr, vilket betyder att även detta barn blir en 4 kilosklimp. Jag visste ju det, eller iaf så kände jag det på mig. Men han sa också att huvudet var väldigt långt ner, även om det inte var fixerat ännu. Han trodde inte att jag skulle gå tiden ut, vilket jag ju nu hoppas lite på. Men han sa också att om det var så att den inte kommer före beräknad tid så skulle jag inte heller få gå över tiden, just eftersom den skulle väga runt 4 kilo. Så i så fall blir det väl igångsättning, men jag håller tummarna för att den kommer snart.
Trodde faktiskt i torsdags att det var dags. Mådde jättekonstigt och det började först med lite som mensvärk, men sen övergick det till mera värkar som höll i sig rätt länge och inte var så bekväma. Men dom var dock väldigt oregelbundna. Eftersom dom ändå höll på några timmar så ringde jag till BB, men där tyckte dom att jag skulle avvakta och höra av mig igen om vattnet gick eller värkarna blev mer regelbundna. Så vi gjorde så och sen avtog dom och efter det har det varit bara nån värk lite här och där.
Kände mig lite besviken att det avtog, var helt inställd på att vi skulle få se våran lilla groda. Men så blev det ju inte, men snart hoppas jag!
Men jag börjar faktiskt bli lite trött på att vara gravid nu. Jag kan inte röra mig som vanligt, jag sover inte på nätterna, jag har ont mer eller mindre varje dag, känner mig otymplig och på nätterna när jag ska vända mig känner jag mig som värsta valrossen, ett under att mannen kan sova som jag håller på på nätterna.

Imorgon ska jag till Monica på mödra och då får jag väl beklaga mig lite. Inte för att jag vet om det hjälper, men man kan ju försöka.
Se om jag gått upp nåt och om mitt hb håller sig på en någorlunda bra nivå.
Ska även på akupunktur imorgon. Känns som jag springer på det där sjukhuset hela tiden, men det ska väl vara slut på det snart hoppas jag.

Nu ska jag slänga mig på soffan och mysa med min man innan sängen kallar på mig.

Kram

måndag 4 juni 2012

Juni?

Är det faktiskt juni undrar jag?
Idag var jag och mannen till stugan för att klippa lite gräs och diverse annat, men jag höll ju på att frysa ihjäl där. Till och med mannen tyckte att det var kallt och då måste det vara kallt!
Inne i stugan visade temperaturen 11 grader och ute var det 12 grader. Hu alltså!
Inte direkt nåt stugväder om man säger så. Ska vi sova där inom en snar tid och det fortfarande är sådär kallt måste vi nog både få elementen att fungera och elda i spisen.
Vi hade haft en hyresgäst under vintern också. Men hyresgästen hade lämnat jordelivet för ganska längsesedan för han var rätt stel. Det var en mus eller sork eller nåt sånt, rätt söt nog och vad vi kunde se hade han inte ställt till med allt för mycket oreda.
Dessutom har vi humle och dumle bor i väggen på utsidan i ett litet hål i panelen. Humlan var i princip lika stor som hålet så ett tag undrade jag faktiskt om han skulle komma dit, men han flög in och ut flera gånger.
På utedasset var dig sig likt. Dörren stod vidöppen när vi kom dit, det var fullt med barr överallt och någon hade tuggat på toapappret som blivit kvar över vintern. Och jag kan säga att det var inge roligt att sätta sig där i dag. Hu vad kallt om rumpan det blev!
Nästa gång hoppas jag att det är lite varmare där!

Bilden är från förra sommaren....

torsdag 31 maj 2012

Blöh...

Jaha ja...
Mannen har kommit hem efter 2 veckor på sjön och nu ska han vara hemma i hela 8 veckor. Vette tusan hur det ska gå, men jag tror det blir ganska skönt faktiskt! Och jag tror det är bra för dottern att han är hemma sen när bebis kommit ut.
Vi ska flytta upp på vinden snarast, är lite småfix kvar först. Längtar så!

Bebis växer som h*n ska och nästa vecka ska vi på sista ultraljudet. Ska bli intressant att se vad läkarn säger om beräknad födelsevikt. Jag är ju lite orolig för att den ska vara en sån klimp som dottern var. Hon vägde 4350 gr och jag känner inte riktigt för att klämma ut en sån klimp igen. Och tydligen eftersom det är 7 år sen jag fick barn senast så räknas jag som förstföderska. Hmmm...Nåja vi får väl se!
Barnmorskan på mödra trodde att den vägde ungefär 2,8 kg nu så då skulle den ungefär väga 3,7 eller 3,8 vid födseln. Men hon kan ju inte säga säkert bara genom att känna på magen.
Mitt hb hade iaf gått upp igen, men jag är ändå jättetrött, men det måste väl börja märkas nånstans att jag inte sovit ordentligt på åtminstone ett halvår (troligtvis mer).
Iaf så kan bebis få komma när som helst nu eftersom mannen är hemma också.

Middagsdags nu!

Kram

onsdag 23 maj 2012

Dålig uppdatering

Är verkligen dålig på att uppdatera min blogg nu för tiden. Förlåt förlåt till er som faktiskt läser den! Jag sitter knappt vid datorn mera sen jag köpte ny telefon (ny och ny för ett år sen) och kan kolla FB på den. Orkar inte skriva inlägg på bloggen på telefon för det blir så pilligt!
Nu skulle jag egentligen bara sätta mig vid datorn för att betala räkningar, men jag har hittills gjort allt annat än just det. Nåja jag kommer till det!

Uppdateringar på magfronten.
Den växer och just nu känns det som magen kommer först och sen kommer jag. Den växer bara framåt känns det som och snart vet jag inte vad jag ska ta på mig upptill för alla tröjor börjar bli för korta. Byxor har jag så jag får väl gå med byxor och BH sista tiden eller nåt?! ;) Tur att det börjar bli varmare ute iaf att man inte behöver ha så mycket på sig. Det var nog värre när jag väntade dottern och man måste ha en massa vinterkläder på sig och min jacka sprack i sömmen. Sånt som händer!
Förra veckan när jag var på besök till mödrarådgivningen hade jag gått upp 300 gr (dom 300gr som jag gått ner från förra gången), sammanlagt hittills har jag gått upp 8 kg och har 5 veckor kvar av graviditeten. Förra gången gick jag upp 17 kg och jag kommer nog inte ens i närheten av det den här gången.
Mitt hb hade dock sjunkit från 125 till 110 så nu dricker jag järnsaft för att få upp det igen.
Livmodern hade bara växt 1 cm sen förra gången, men den följer sin kurva.
Hjärtljuden var 140, för varje gång tror jag mer och mer att det är en pojke, men det får bli en överraskning om det kommer ut en flicka. Så länge den är frisk spelar det ingen roll.
Akupunkturen har börjat hjälpa, även om jag fortfarande har ont på nätterna. Men det är iaf bättre när jag går på promenad. Dock känns det i magen när jag går, det kommer sammandragningar lite nu och då och sen har det börjat kännas som nån skär mig med kniv på insidan neråt. Om det är så att bebis ligger med huvudet ner så kan det ju vara det, men jag ska höra vad dom säger på mödra nästa gång.
Idag går jag på mammaledigt och vädret är verkligen på min sida! :)

Idag har dagis också vårfest! Den sista för dottern nu då eftersom hon ska till skolan i höst! Stora damen!
Nu måste jag verkligen betala dom där räkningarna och sen ska jag gå ut i solen!

Kram på er!

tisdag 8 maj 2012

Ännu ett...

...ultraljud har jag varit på idag. För att kolla hur stor bebis är nu.
Den här gången var det en annan läkare än förra gången men dom sa i princip samma sak. Bebis ligger viktmässigt en vecka före. Han beräknade att den nu vägde 2149 gram. Det var ingen fara sa han. Men jag kan ju ändå inte låta bli att oroa mig att den ska bli en sån där 4 kilos klimp som dottern var. Han sa också att det var viktigt att jag motionerade med tanke på min graviditetsdiabetes. Då sa jag att jo det skulle jag gärna göra, men efter typ 500 meter så har jag redan ont och går bara mycket sakta. Han tyckte jag skulle prova akupunktur och det sa jag att jag varit på en gång och sen fick jag inte komma flera gånger för att det var så rörigt på BB i och med renoveringen och pga att det var personalbrist på BB just nu. Men snipp sa det så hade han ringt till BB och sagt att jag behövde prioriteras med tanke på att jag både hade grav.diab. och foglossning och jag behövde kunna röra mig. Och så hade jag en tid imorgon. Får se hur många gånger jag får gå nu innan det känns OK, om det över huvudtaget blir bättre, men jag testar och ser.

söndag 6 maj 2012

Trött!

Idag känns det som jag varit på värsta festen igår.
Visst, jag var på personalfest, men jag var ju nykter och inte blev det jättesent heller.
Först gick mina kolleger Sjöjungfruloppet, medan dom gjorde det så passade jag på att shoppa lite eller ja det blev inte så mycket shopping, men jag tittade vad jag eventuellt skulle kunna köpa =). 
Sen for vi ut till en kollega som bor långt bort ute på landet längs slingriga vägar.
Vi grillade och åt gott och hade trevligt! Vi åt lite till och drack lite kaffe och hade trevligt och sen åt vi lite chips till på det och hade mer trevligt! Skrattade gjorde vi mycket!
Vi avslutade med en frågesport som chefen knåpat ihop. Den vann jag och min kollega Madde! Tjohoo!!! Men inget pris fick vi...undrar vart det blev av? ;)
Jag var hemma vid midnatt och då sussade mina älsklingar så sött i varsin säng.

Idag har jag då varit jättetrött, men det beror nog också på att jag inte fick sova ordentligt alls och sen blev det inte direkt nån sovmorgon heller eftersom jag vaknade före 8 och hade världens sendrag i vänster ben som kändes som det höll på i 10 minuter minst. Det ville verkligen inte släppa och det slutade först när jag steg upp och gick en liten sväng i sovrummet. Obehagligt! =/ 

Dottern klagar på ont i halsen och börjar låta lite snuvig, vi får hoppas att det inte blir nåt mer. Hon har legat på soffan hela kvällen under en filt och sett på Mumintrollen.

Mannen i huset for ut och skjuta fågel med sin bror så det är bara jag och dottern hemma och vi har verkligen inte gjort nånting ikväll. Ibland måste man få göra ingenting!