torsdag 31 maj 2012

Blöh...

Jaha ja...
Mannen har kommit hem efter 2 veckor på sjön och nu ska han vara hemma i hela 8 veckor. Vette tusan hur det ska gå, men jag tror det blir ganska skönt faktiskt! Och jag tror det är bra för dottern att han är hemma sen när bebis kommit ut.
Vi ska flytta upp på vinden snarast, är lite småfix kvar först. Längtar så!

Bebis växer som h*n ska och nästa vecka ska vi på sista ultraljudet. Ska bli intressant att se vad läkarn säger om beräknad födelsevikt. Jag är ju lite orolig för att den ska vara en sån klimp som dottern var. Hon vägde 4350 gr och jag känner inte riktigt för att klämma ut en sån klimp igen. Och tydligen eftersom det är 7 år sen jag fick barn senast så räknas jag som förstföderska. Hmmm...Nåja vi får väl se!
Barnmorskan på mödra trodde att den vägde ungefär 2,8 kg nu så då skulle den ungefär väga 3,7 eller 3,8 vid födseln. Men hon kan ju inte säga säkert bara genom att känna på magen.
Mitt hb hade iaf gått upp igen, men jag är ändå jättetrött, men det måste väl börja märkas nånstans att jag inte sovit ordentligt på åtminstone ett halvår (troligtvis mer).
Iaf så kan bebis få komma när som helst nu eftersom mannen är hemma också.

Middagsdags nu!

Kram

onsdag 23 maj 2012

Dålig uppdatering

Är verkligen dålig på att uppdatera min blogg nu för tiden. Förlåt förlåt till er som faktiskt läser den! Jag sitter knappt vid datorn mera sen jag köpte ny telefon (ny och ny för ett år sen) och kan kolla FB på den. Orkar inte skriva inlägg på bloggen på telefon för det blir så pilligt!
Nu skulle jag egentligen bara sätta mig vid datorn för att betala räkningar, men jag har hittills gjort allt annat än just det. Nåja jag kommer till det!

Uppdateringar på magfronten.
Den växer och just nu känns det som magen kommer först och sen kommer jag. Den växer bara framåt känns det som och snart vet jag inte vad jag ska ta på mig upptill för alla tröjor börjar bli för korta. Byxor har jag så jag får väl gå med byxor och BH sista tiden eller nåt?! ;) Tur att det börjar bli varmare ute iaf att man inte behöver ha så mycket på sig. Det var nog värre när jag väntade dottern och man måste ha en massa vinterkläder på sig och min jacka sprack i sömmen. Sånt som händer!
Förra veckan när jag var på besök till mödrarådgivningen hade jag gått upp 300 gr (dom 300gr som jag gått ner från förra gången), sammanlagt hittills har jag gått upp 8 kg och har 5 veckor kvar av graviditeten. Förra gången gick jag upp 17 kg och jag kommer nog inte ens i närheten av det den här gången.
Mitt hb hade dock sjunkit från 125 till 110 så nu dricker jag järnsaft för att få upp det igen.
Livmodern hade bara växt 1 cm sen förra gången, men den följer sin kurva.
Hjärtljuden var 140, för varje gång tror jag mer och mer att det är en pojke, men det får bli en överraskning om det kommer ut en flicka. Så länge den är frisk spelar det ingen roll.
Akupunkturen har börjat hjälpa, även om jag fortfarande har ont på nätterna. Men det är iaf bättre när jag går på promenad. Dock känns det i magen när jag går, det kommer sammandragningar lite nu och då och sen har det börjat kännas som nån skär mig med kniv på insidan neråt. Om det är så att bebis ligger med huvudet ner så kan det ju vara det, men jag ska höra vad dom säger på mödra nästa gång.
Idag går jag på mammaledigt och vädret är verkligen på min sida! :)

Idag har dagis också vårfest! Den sista för dottern nu då eftersom hon ska till skolan i höst! Stora damen!
Nu måste jag verkligen betala dom där räkningarna och sen ska jag gå ut i solen!

Kram på er!

tisdag 8 maj 2012

Ännu ett...

...ultraljud har jag varit på idag. För att kolla hur stor bebis är nu.
Den här gången var det en annan läkare än förra gången men dom sa i princip samma sak. Bebis ligger viktmässigt en vecka före. Han beräknade att den nu vägde 2149 gram. Det var ingen fara sa han. Men jag kan ju ändå inte låta bli att oroa mig att den ska bli en sån där 4 kilos klimp som dottern var. Han sa också att det var viktigt att jag motionerade med tanke på min graviditetsdiabetes. Då sa jag att jo det skulle jag gärna göra, men efter typ 500 meter så har jag redan ont och går bara mycket sakta. Han tyckte jag skulle prova akupunktur och det sa jag att jag varit på en gång och sen fick jag inte komma flera gånger för att det var så rörigt på BB i och med renoveringen och pga att det var personalbrist på BB just nu. Men snipp sa det så hade han ringt till BB och sagt att jag behövde prioriteras med tanke på att jag både hade grav.diab. och foglossning och jag behövde kunna röra mig. Och så hade jag en tid imorgon. Får se hur många gånger jag får gå nu innan det känns OK, om det över huvudtaget blir bättre, men jag testar och ser.

söndag 6 maj 2012

Trött!

Idag känns det som jag varit på värsta festen igår.
Visst, jag var på personalfest, men jag var ju nykter och inte blev det jättesent heller.
Först gick mina kolleger Sjöjungfruloppet, medan dom gjorde det så passade jag på att shoppa lite eller ja det blev inte så mycket shopping, men jag tittade vad jag eventuellt skulle kunna köpa =). 
Sen for vi ut till en kollega som bor långt bort ute på landet längs slingriga vägar.
Vi grillade och åt gott och hade trevligt! Vi åt lite till och drack lite kaffe och hade trevligt och sen åt vi lite chips till på det och hade mer trevligt! Skrattade gjorde vi mycket!
Vi avslutade med en frågesport som chefen knåpat ihop. Den vann jag och min kollega Madde! Tjohoo!!! Men inget pris fick vi...undrar vart det blev av? ;)
Jag var hemma vid midnatt och då sussade mina älsklingar så sött i varsin säng.

Idag har jag då varit jättetrött, men det beror nog också på att jag inte fick sova ordentligt alls och sen blev det inte direkt nån sovmorgon heller eftersom jag vaknade före 8 och hade världens sendrag i vänster ben som kändes som det höll på i 10 minuter minst. Det ville verkligen inte släppa och det slutade först när jag steg upp och gick en liten sväng i sovrummet. Obehagligt! =/ 

Dottern klagar på ont i halsen och börjar låta lite snuvig, vi får hoppas att det inte blir nåt mer. Hon har legat på soffan hela kvällen under en filt och sett på Mumintrollen.

Mannen i huset for ut och skjuta fågel med sin bror så det är bara jag och dottern hemma och vi har verkligen inte gjort nånting ikväll. Ibland måste man få göra ingenting!

tisdag 24 april 2012

Jaha ja...Här hade det ändrat utseende sen jag var här sist. Tar väl ett tag innan jag hittar allt, men det ska väl gå bra!

Idag har jag vart ledig! Dottern var egentligen ledig från dagis hon med men eftersom dom skulle hälsa på i skolan så skjutsade jag henne till skolan för att hon skulle få vara med.  När jag hämtade henne for vi och handlade och efter det blev det lite lunch och sen gick vi ut i det fina vårvädret. Trots en otrolig dimma i morse så sprack det plötsligt upp och blev jättefint. Jag passade i alla fall på att kratta lite och dottern lekte i lekstugan. Sen hade vi bestämt att vi skulle fika med gammelmormor så vi gick dit.

Tidigare idag plockade jag med lite barnkläder som jag tvättat upp, skulle kunna hålla på titta på dom där pyttekläderna hur mycket som helst. Dom är ju så söta! Eftersom mannen skruvade ihop "Kermits" garderob innan han for på jobb så har jag börjat plocka in lite neutrala kläder i garderoben.
Jag skulle vilja börja förbereda en massa annat också men jag måste väl vänta lite så jag har nåt att göra sen när jag blir ledig också. =) Dessutom är det ju inte färdigt på vinden ännu, men mannen har nästan lovat att vi kan flytta upp och börja sova där nästa gång han är hemma i alla fall. Jippi!! Det är lite målning, nån list kvar och sen ska elen dras så det hänger väl lite på när elektrikern kan komma också. 
Så vi skulle verkligen behöva fara till IKEA och köpa både det ena och andra. Lampor behöver inhandlas och sen tar vi väl allt annat undan för undan. Badrummet uppe är ju inte färdigt heller ännu, men det ska nog snarast göras färdigt det också.

Imorgon går jag in i vecka 31 i graviditeten. Bara 9 veckor kvar. Har 10 arbetsdagar kvar att jobba, jobbar sista dagen 11 maj. Känns rätt skönt att äntligen gå på ledigt. Går nog bra att jobba, men det börjar nog bli lite tungt, mitt bäcken tar ont mest hela tiden och jag vaggar fram som en pingvin och då är jag inte ens speciellt stor (enligt mig själv). Men eftersom jag har ont så känns det bättre att vagga fram. Jag upplevde mig själv mycket större förra gången, nu har jag mera som en kula frampå och jag har egentligen inte lagt på mig nånting på andra ställen än magen. Tror jag gått upp 8 kilo sammanlagt, samma tid förra graviditeten hade jag gått upp 12 kilo.
Bebis rör mycket på sig och älskar att puta med rumpan upp i mina revben, vilket jag inte tycker blir så bekvämt direkt. Börjar komma in i ett sånt läge nu att det inte är bekvämt att sitta, ligga eller stå och det spelar inge roll hur jag vänder och vrider på mig. På nätterna sover jag dåligt och det tar ont varje gång jag vänder mig och jisses vad sendrag jag har och det vet ni ju alla att inte är skönt! Men men, jag står ut och snart är jag ledig och kan lägga mig på dagarna om jag blir trött...

Nu börjar det bli middagsdags!

onsdag 18 april 2012

För att visa vilken skillnad det var i snömängd i Sälen 2011 och 2012 så får ni bevis här. Visserligen är det inte samma bänk, men snömängden var typ de samma överallt, men ni fattar iaf skillnaden. 2011 var helt klart ett snörikare år... :)

söndag 15 april 2012

Extra Ultraljud...

Vecka 29 inleddes häromdagen och i torsdags var jag på ett extra ultraljud pga graviditetsdiabetesen. Dom vill hålla lite koll att inte bebis blir för stor.
I alla fall så visade UL att bebisen var frisk och läkaren var helt fascinerad över vilken fin navelsträng det var. Den vägde ca 1074 gram just nu och var enligt henne lite på plussidan i storlek, men det var inget jag behövde oroa mig för.
Enligt alla sidor och appar som man kan ha på telefonen som man kan följa med graviditeten så är bebis rätt normal storlek, så jag vet inte. Känns som dom stressar upp en lite med det här att bebisarna kan bli så stora när man har grav.diab. Visst, jag fick ett stort barn förra gången (och då vet jag inte om jag hade grav.diab för det kollade dom aldrig då), men det känns ändå lite som dom förstorar upp allt. Jag vet ju att att jag ska hålla mig från socker och äta mindre kolhydrater och jag tycker själv att jag är rätt duktig på det, även om det är jäkligt tungt många gånger. Jag behöver inte picka mig i fingret mer bara jag håller mig från allt socker tills navelsträngen är klippt, så uttryckte iaf diabetessköterskan det.
I alla fall ska jag på ett till UL om ca 2 veckor och då ska jag höra om dom kan beräkna nån födelsevikt på bebis.
Huvudsaken just nu är iaf att bebis mår bra.
Sen kan jag ju ibland känna lite oro för att det ska bli ett stort barn och att jag måste gå igenom en lika jobbig förlossning igen. Jag hoppas så innerligt att det ska sätta igång av sig självt den här gången, att bli igångsatt var inget för mig tydligen och jag skulle helst inte bli snittad heller, känns lite som att man inte fött barn om det kommer den vägen. Jag förstår ju om man av olika anledningar måste bli snittad och det är bra att det finns om det tillstöter komplikationer, men själv vill jag gärna föda normalt om det bara går.
Jag är nog mest orolig att det ska bli lika utdraget och jobbigt som förra gången...