Imorgon åker vi till Sälen/ Lindvallen på en vecka! Och jag hoppas att vi får lika skönt väder som förra året...
Skööööönt! Och kul med lite miljöombyte.
Att det sen är ett helt sjukt roligt gäng som ska med gör ju inte saken mindre bra.
Så om ni undrar vad jag gör och håller hus så är jag allt annat än hemma inkommande vecka.
Så vi ses om en vecka!
Ha det så bra här hemma!
Puss & Kram
Idag går jag då in i vecka 26. Har besökt mödrarådgivningen och världens bästa Monica (min barnmorska alltså).
Blev mycket prat om graviditetsdiabetes eftersom jag nu har fått det då. :( Var ju på sockerbelastning förra veckan och jag hade 2 värden som var för höga vilket betyder att jag har graviditetsdiabetes. Så nu ska jag börja picka mig i fingret och mäta sockret flera gånger om dagen. Jag hoppas att det inte ska bli så allvarligt och jag hoppas verkligen att bebis nr 2 inte blir så stor vilket det kan vara risk för med grav.diab. Men jag ska åtminstone på ett extra UL för att kolla att bebis inte är så stor.
När jag fick reda på det så kändes det jättejobbigt, men det var nog mest för att jag tycker att jag har så mycket krämpor under den här graviditeten redan, nu detta också. Kändes som det räckte till med det jag har redan.
Först mår man illa till vecka 14, i vecka 12 börjar foglossningen ge sig till känna, jag får inte sova på nätterna mest pga foglossningen, och jag hann bara gå en gång på akupunktur för foglossningen och sen blev det stopp på BB för dom hade personalbrist och dessutom renoverar dom BB-avdelningen så det är jättestökigt där, dessutom är min mage så trög och jag försöker med allt för att få igång den. Suck säger jag bara! Låter som jag gnäller nu, men jag är jätteglad över den här bebisen så jag står ut med detta, men när jag nu fick grav.diab. så kändes det bara så tungt. Jag hoppas att resten av graviditeten ska löpa på fint.
I alla fall så var allt annat bra. Hb hade t.o.m stigit lite sen senaste gången, jag som trodde att jag skulle behöva ta extra järn. Blodtryck var bra, livmodern hade växt och hjärtljuden på bebis var 150. Vikten kan diskuteras, väger jag mig hemma så har jag gått upp 5 kg, när jag väger mig på mödra har jag gått upp 7kg. Men det är väl det på mödra man ska räkna. Jag hoppas att det inte ska bli så många kilon till, gick upp 17, nästan 18 med dottern och så mycket hade jag inte tänkt gå upp, men kanske det blir lite mindre nu när jag inte ska äta en massa socker. Men med dottern hade jag bara 5 kg kvar när jag for från BB.Dom flesta kilona kom ut med henne kanske man skulle kunna säga.
Nu ska jag prata lite med mannen som kommit hem från jobb, innan jag far på utvecklingssamtal till dagis.
Kram
...jag behöver uppdatera och det känns även som jag skulle behöva ha lite semester. Men det är ju tur att jag ska ha semester om två veckor och det är antagligen för att det är så nära som man börjar känna som det är dags.
Den 25 mars åker vi till Sälen! Såååå skönt ska det bli!
Jag kommer ju inte att skida eftersom min barnmorska har avrått mig från det med tanke på att jag kan falla eller så kan det komma nån annan i backen som rusar över mig. Dessutom känner jag inte mig så hundra på slalomskidorna än att jag vågar riskera lilla Kermit. Men jag få väl hitta på lite annat som är lite mindre riskfyllt!
I lördags fyllde min lilla prinsessa 7 år! Helt otroligt att min lilla bebis redan är 7 år. Det har gått så himla fort. Hon ska liksom börja skolan i höst! Tror mamma har jobbigare än dottern själv. ;) Känns lite sorgligt när allt som händer på dagis nu så händer för sista gången för henne, som julfest, vårfest och annat roligt! Men hon kommer nog att få det himla skoj i skolan också.
Magen växer och mår bra. Lilla Kermit rör på sig mer och mer och man börjar nu kunna se på utsidan att handen rör sig om man lägger den på magen när h*n sparkar. Härligt! Jag går in i vecka 25 på onsdag och förutom foglossningen så mår jag bra. Är lite tröttare än vanligt kanske, men jag misstänker att mitt Hb sjunkit en aning också så jag antar att det blir att inta lite extra järn snart.
Imorgon ska jag på sockerbelastning för att kolla att jag inte har graviditetsdiabetes. Ser inte fram emot att dricka nån söt, sliskig soppa på tom mage. Jag får inte äta efter klockan 20.00 ikväll och kommer inte att få äta förrän tidigast imorgon vid 10-tiden kanske. Så jag ska snart äta nåt ordentligt så jag håller mig mätt ett tag.

Vecka 13
Vecka 16
Vecka 22

Jaha ja...är nu i vecka 22 av graviditeten och mår väl egentligen rätt OK.
Förutom att jag har rätt ont i mitt bäcken, går hela vägen runt nu för tiden och ju mer jag rör mig ju mer ont har jag. Börjar se ut som en pingvin när jag går för att det tar ont att gå normalt.
Dessutom har sammandragningarna börjat komma mer och mer. Första gången jag kände av dom var i vecka 15, men då var det bara nån gång nu och då. Nu skulle jag nog säga att jag har minst en om dagen, oftast flera. Men vad jag förstått så är det normalt, och tydligen är det vanligare med barn nummer 2 än vad det är med första. Jag har iaf inget minne av att jag skulle ha haft sammandragningar såhär tidigt med dottern.
Än så länge går det dock bra att jobba. Visst känner jag av det nu och då, men det hindrar mig inte i jobbet. Jag vill ogärna bli sjukskriven redan, det blir så himla långt att gå hemma då.
Magen växer och både mannen och dottern försöker febrilt få känna en spark eller två, men så fort dom sätter dit handen så slutar h*n sparka.
Konstigt nog har jag inte några s.k cravings som jag hade med dottern. Jag äter mycket mindre än vad jag gjorde med dottern oxå. Men det kanske är bra med tanke på att jag inte kan röra på mig allt för mycket om jag inte vill vara invalid resten av dagen.
Har hyrt en ryggkorsett som ska underlätta för bäckenet lite och sen ska jag oxå få gå på akupunktur. Ska dit första gången imorgon, ska bli intressant att se om det hjälper.
Nu ska jag värma vetekudden och sätta mig i soffan en stund.
Vi började dagen med några turer i pulkabacken med en släkting. Dottern åkte rattkälke och jag tittade på. Varken hon eller den andre killen som var där var speciellt intresserade av att åka pulka just idag så vi gick hem till dom och skulle hitta på nåt. Det slutade med att dottern följde med och åkte fyrhjuling på isen. Det tyckte hon var skitskoj och hon lyste som en sol när dom kom tillbaka! =)
Vi åt lite lunch och hon ringde en kompis och frågade om dom skulle komma med och åka skridskor. Sagt och gjort, det bar av till isen som dom spolat vid skolan. Dom åkte bra länge och drack lite varm saft där emellan, men sen ville dom göra lite annat, så dom åkte i skolans linbana en stund. Men sen tyckte vi mammor att det var dags att gå hem för våra fötter och händer var som isbitar.
Nu tror jag resten av kvällen blir lugn.
Jag ska iaf inte röra så mycket på mig mera för då får jag väl inte sova i natt igen. Foglossning är inte att leka med och det är inte roligt när man inte kan vända sig i sängen på nätterna utan att det tar ont. Men jag överlever! Ibland blir det inte som man tänkt sig, men jag är glad så länge bebisen mår bra där inne och att jag är så lyckligt lottad att vi kommer att få en liten bebis. Det var ju lite osäkert på den fronten ett tag...
Det hör väl till men det är ganska jobbigt faktiskt, humörsvängningarna man har när man är gravid...
Jag kan vara jätteglad och sen kan det vara bara nån liten skitgrej som gör mig på världens sämsta humör, jag blir irriterad på allt och alla som kommer i min närhet, sen kan jag bli glad igen av nån annan liten skitgrej och sen kan jag däremellan vara ledsen. En kväll vet jag inte riktigt varför jag plötsligt blev så himla gråtfärdig när jag skulle läsa saga för dottern. Jag började inte gråta, men det var inte långt borta heller. Sagan var inte speciellt sorglig, men just då kände jag bara för att gråta.
För övrigt mår jag ganska bra just nu, lite ont i ryggen ibland och ibland känns det som att höger ben ska trilla av, men det överlever jag. =)
Annars njuter jag just nu av att vara gravid och få känna den lilla krabaten boxa eller sparkas där inne. Så länge jag känner att h*n rör på sig känner jag mig lugn.