onsdag 26 september 2012

3 månaders kontroll + vaccinering

Igår var jag och Milo till barnrådgivningen på 3 månaders kontroll (han blir ju 3 månader nu på fredag den 28/9). Han skulle dessutom få lite vaccineringar. 3 stycken till och med. Kan verka lite mastigt och nu i efterhand så ångrar jag lite att vi tog alla på en gång. Men det är lätt att vara efterklok!
För det första började det inte bra.
Vi hade tid 10.00, jag var som vanligt tidig, men nu berodde det dessutom på att jag var via brorsonens dagis med hans mössa som han glömt hos oss kvällen innan, var osäker på hur länge det skulle ta. Bättre att vara ute i god tid! Så vi bänkade oss på rådgivningen  09.45.
Då kommer Milo´s bebiskompis som är 2 dagar äldre än Milo som också ska på kontroll. Blev lite fundersam där och undrade om det faktiskt skulle ta bara en kvart det där. Dom skulle ju till samma hälsovårdare som oss!
Det visade sig att det hade blivit nåt fel i bokningarna så vi satt där och väntade till 10.45. Suck! Nåja det gick ju bra, Milo somnade så det var ju ganska lugnt! Tur att jag har en så snäll pojke... =)
När vi väl kom in så var väl allt helt OK. Milo las på vågen som visade 6,900gr (jisses) och sen vidare till mätningen där det nu visade 63 hela centimetrar. Inte konstigt att jag fått sätta bort en massa kläder.
När vi kom till vaccineringen blev det livat. Eller inte vid den första som skulle tas i munnen, rotavaccin. Men sen skulle han få en i varje lår. Oj vad han blev ledsen! Det skar i en mammas hjärta!
Vid halv 4 tiden samma dag var han jätteledsen och efter en stund bajsade han ner sig så även jag var nerbajsad. Nåja sen var han glad igen.
Efter middagen vid 18 tiden var han så himla ledsen, han ville inte äta och han bara skrek. Man märkte att han hade ont. Ingenting var bra! Det slutade med att jag gav honom en panadolsupp och efter det lugnade han ner sig och sov i min famn.
Förberedde mig på att det skulle bli en lång natt, men han sov hela natten, 05.45 vaknade han och ville ha mat! Helt otroligt! Och idag har han varit sitt vanliga glada och nöjda jag!
Så fort det kan ändra och tur är väl det...

tisdag 18 september 2012

Bröllopsdag och namnsdag

Jaha ja idag firas det ordentligt i Villa Skogshagen, eller?!
Nja kanske inte.
Men vi har i alla fall 2 årig bröllopsdag idag och jag har dessutom namnsdag.
Dock är ju mannen på jobb så det blir inte så mycket firande idag, men han dyker väl upp ikväll vid halv 12 snåret när frun i huset har somnat av utmattning. Så vi firar väl en annan dag!
Namnsdagar firas inte så där värst mycket i detta hus! Dock brukar svärmormor komma ihåg det där med namnsdagar, får se om hon kommer ihåg idag också. =)
Världens sötaste brudnäbb blir fixad på mammas jobb

Brudparet

Såhär fin bil åkte vi

Brudbuketten


lördag 8 september 2012

Dopet har avrit och farit

Jaha imorgon är det en vecka sen dopet av vår son ägde rum. Jag vet jag är usel på att skriva inlägg just nu, men det är inte så lätt när man har en liten kille som helst sitter i famnen och även om han sitter i famnen inte alltid är nöjd. Han är stundvis rätt missnöjd och när han är nöjd så finns det annat att göra än att sätta sig vid datorn...nå ja...

I alla fall så gick dopet väldigt bra! Lille Milo Alfons Julius skötte sig exemplariskt och somnade till och med.
Det blev en vers av både mig och gudmor Linda och det var lite psalmer i alla fall fast vi inte skulle ha haft det först. Men det blev nog bra ändå.
Han fick många fina presenter och jag hade tänkt ta mig in till stan för gravering på måndag...om inget annat händer...som att vi blir sjuka till exempel. Varit lite lurit det där nu några dagar.
Allt vi bakat, både vi och syrran, blev gott och gick åt som smör i solsken!
Prästen, pappa, Milo, Felicia, mamma, gudfar Ted, gudmor Linda, gudfar Dan med Emil i famnen.

Vatten på huvudet

Mina älsklingar <3 br="br">

Gudfar Ted, gudmor Linda, gudfar Dan och Milo

Fyra generationer mammas sida: mamma, mormor och Milo, gammelmormor och gammelmorfar

Fyra generationer pappas sida: farmor, gammelmorfar, Milo och pappa

torsdag 23 augusti 2012

Letar dopverser

Kikar runt lite på dopverser.
Hade tänkt att Milos gudmor skulle läsa nånting nästa helg när vi ska ha dop.
Tror faktiskt att jag hittat nåt och jag funderar lite på om jag ska läsa en själv oxå, det kan man väl göra som förälder?!
För övrigt kommer vi att ha dopet hemma, vi har bara bjudit de allra närmaste och vi kommer faktiskt inte att sjunga nån psalm. Först tyckte jag det kändes konstigt det där med att inte sjunga, men nu har vi bestämt oss för det. Vi kör lite verser istället!

Vi bakade en tårta igår som vi funderade på att ha på dopet. Måste ju testa om den var god! I can tell you, den var supergod så det blir nog åtminstone en sån tårta.
Ska höra med syrran om hon vill baka lite oxå ;P. Hon tycker ju sånt är skoj!

Vad jag ska ha på mig på dopet vette tusan. Måste nog kolla lite vad det tänker bli för väder och vad som passar. Jag har ju den turen förstås att jag gått ner allt jag gick upp under graviditeten och lite till så jag kommer ju i det mesta. Det skulle väl vara brösten som ställer till det i så fall =)...

söndag 19 augusti 2012

Hackad och malen

Natten eller ja de senaste nätterna har varit hackade och malda faktiskt!
Både jag och sonen somnar när jag ammar vilket betyder att han inte får tillräckligt med mat så han sover längre stunder. Ingen av oss sover längre än 1½ timme ungefär och vi båda blir sura och griniga. Blir en ond cirkel det där...
I natt måste jag hitta på nåt annat, som att sitta när jag ammar till exempel...

Sådär ville bara berätta lixom hur vi har det! ;)

Igår var vi på sjön med farmor och farfar (barnens alltså). Åkte in till stan och till Kobba Klintar!
Alltså har nu Milo varit på sin första båttur, 7 veckor gammal. Han sov i princip hela båtturen sen åt han och sket lite också...

Trevlig regndag hörni!

onsdag 15 augusti 2012

Sååå frustrerande...

Försöker få Milo att somna i sängen. Ja det går väl sådär skulle jag säga.
Tycker inte att han ska behöva somna i famnen när det är läggdags.
Så vi började med att lägga han i sängen när mannen kom hem från jobb.
Det funkar inte, eller jo det funkar om man vill sitta där i allt från 1 timme till 2 timmar och krusa han på magen. Han somnar jättelätt i famnen, men så fort man lägger ner honom i sängen så vaknar han och så får man börja om igen. Jag vet inte, men kanske han är för liten för att somna själv i sängen utan att man ska behöva sitta med honom? Vad tror ni? Eller ska vi bara lämna honom där ensam och han får ligga och skrika tills han somnar? På nåt sätt känns det grymt att låta honom skrika när han är så liten ännu. Jag vet ju att det inte är farligt att dom får skrika lite, men jag har väldigt svårt att lyssna på det. Kanske vi bara får testa oss fram och hoppas på att det blir bättre bara han blir äldre.
Dottern kommer jag inte riktigt ihåg hur vi gjorde med när hon var i samma ålder, men jag har för mig att hon somnade i sängen på kvällen utan problem. Men som sagt jag minns inte riktigt eftersom det är 7 år sen hon var i samma ålder.
Om nån har tips så lyssnar (läser) jag gärna! :)


På bilden: Milo rätt färsk och sover skönt i BBsängen.

måndag 6 augusti 2012

Klockan 06.40...

...tyckte Milo att vi inte skulle sova mer. Så det var bara att stiga upp!
Vi skulle ju ändå upp eftersom jag av nån anledning tyckte när jag bokade tid att klockan 9.00 var en bra tid att fara till rådgivning på kontroll en måndagmorgon. Undrar vad jag tänkte då?!
Nåja, vi kom oss dit med en trött mamma och en ännu tröttare storasyster.

Milo väger nu 5355gr och mäter 58cm. Stora killen alltså!
Han blir 6 veckor på torsdag och nu har han börjat le och det är så kul att se! =)
Undrar om mannen tycker att han växt massor när han inte sett honom på 2 veckor?!

Som sagt tar lilleman upp den mesta av min tid så ni får ha överseende med att inläggen är få just nu.
Dagarna går iaf och jag tycker att det gått bra trots att jag varit ensam med båda barnen.
Som sagt lite stressigt ibland, men det går.
Nu är lilleman lite sur så tills nästa gång....ha det bra!

Kram!