onsdag 18 april 2012

För att visa vilken skillnad det var i snömängd i Sälen 2011 och 2012 så får ni bevis här. Visserligen är det inte samma bänk, men snömängden var typ de samma överallt, men ni fattar iaf skillnaden. 2011 var helt klart ett snörikare år... :)

söndag 15 april 2012

Extra Ultraljud...

Vecka 29 inleddes häromdagen och i torsdags var jag på ett extra ultraljud pga graviditetsdiabetesen. Dom vill hålla lite koll att inte bebis blir för stor.
I alla fall så visade UL att bebisen var frisk och läkaren var helt fascinerad över vilken fin navelsträng det var. Den vägde ca 1074 gram just nu och var enligt henne lite på plussidan i storlek, men det var inget jag behövde oroa mig för.
Enligt alla sidor och appar som man kan ha på telefonen som man kan följa med graviditeten så är bebis rätt normal storlek, så jag vet inte. Känns som dom stressar upp en lite med det här att bebisarna kan bli så stora när man har grav.diab. Visst, jag fick ett stort barn förra gången (och då vet jag inte om jag hade grav.diab för det kollade dom aldrig då), men det känns ändå lite som dom förstorar upp allt. Jag vet ju att att jag ska hålla mig från socker och äta mindre kolhydrater och jag tycker själv att jag är rätt duktig på det, även om det är jäkligt tungt många gånger. Jag behöver inte picka mig i fingret mer bara jag håller mig från allt socker tills navelsträngen är klippt, så uttryckte iaf diabetessköterskan det.
I alla fall ska jag på ett till UL om ca 2 veckor och då ska jag höra om dom kan beräkna nån födelsevikt på bebis.
Huvudsaken just nu är iaf att bebis mår bra.
Sen kan jag ju ibland känna lite oro för att det ska bli ett stort barn och att jag måste gå igenom en lika jobbig förlossning igen. Jag hoppas så innerligt att det ska sätta igång av sig självt den här gången, att bli igångsatt var inget för mig tydligen och jag skulle helst inte bli snittad heller, känns lite som att man inte fött barn om det kommer den vägen. Jag förstår ju om man av olika anledningar måste bli snittad och det är bra att det finns om det tillstöter komplikationer, men själv vill jag gärna föda normalt om det bara går.
Jag är nog mest orolig att det ska bli lika utdraget och jobbigt som förra gången...

tisdag 10 april 2012

Hemma igen och här kommer några bilder...






Jaha ja, är ju visserligen en vecka sen vi kom hem från semestern, men jag har faktiskt inte suttit vid datorn sen jag kom hem. Finns en hel del annat att göra.
Men här kommer iaf lite bilder och lite annat från resan.

Vi for alltså på söndagen den 25 mars. Blev en skumpig färd över med Eckerö linjen, såklart hade det ju börjat blåsa och det blåste så mycket som 25 m/s i byarna. Men alla klarade sig utan att bli sjösjuka.
Sälen / Lindvallen bjöd på varierande väder, det var sol, regn, storm med vindstyrkor på uppemot 25 m/s som gjorde att sittliftarna stod stilla och temperaturen var mellan -5 och +12 grader. Väldigt varierande alltså. Dock var det typ bara snö i backarna, väldigt stor skillnad på hur det såg ut i fjol. Många backar var oxå väldigt dåliga och gräset började komma fram. Jag tror att 9 backar stängde under veckan vi var där. Men det blev lite skidning trots allt, inte för mig då och syrran valde att inte skida men dom andra kämpade på i backarna. Dottern skidade alla dagar utom en, men den dagen hade alla uppehåll för det regnade. Hon blev riktigt duktig och åkte t.o.m lift själv. Mamma var mycket stolt! :)
Vi hade iaf en riktigt rolig vecka som vanligt och nästa resa är redan inbokad, men nästa gång blir det en annan destination.

lördag 24 mars 2012

Sälen here we come...


Imorgon åker vi till Sälen/ Lindvallen på en vecka! Och jag hoppas att vi får lika skönt väder som förra året...
Skööööönt! Och kul med lite miljöombyte.
Att det sen är ett helt sjukt roligt gäng som ska med gör ju inte saken mindre bra.
Så om ni undrar vad jag gör och håller hus så är jag allt annat än hemma inkommande vecka.
Så vi ses om en vecka!
Ha det så bra här hemma!

Puss & Kram

onsdag 21 mars 2012

Vecka 26+0

Idag går jag då in i vecka 26. Har besökt mödrarådgivningen och världens bästa Monica (min barnmorska alltså).
Blev mycket prat om graviditetsdiabetes eftersom jag nu har fått det då. :( Var ju på sockerbelastning förra veckan och jag hade 2 värden som var för höga vilket betyder att jag har graviditetsdiabetes. Så nu ska jag börja picka mig i fingret och mäta sockret flera gånger om dagen. Jag hoppas att det inte ska bli så allvarligt och jag hoppas verkligen att bebis nr 2 inte blir så stor vilket det kan vara risk för med grav.diab. Men jag ska åtminstone på ett extra UL för att kolla att bebis inte är så stor.
När jag fick reda på det så kändes det jättejobbigt, men det var nog mest för att jag tycker att jag har så mycket krämpor under den här graviditeten redan, nu detta också. Kändes som det räckte till med det jag har redan.
Först mår man illa till vecka 14, i vecka 12 börjar foglossningen ge sig till känna, jag får inte sova på nätterna mest pga foglossningen, och jag hann bara gå en gång på akupunktur för foglossningen och sen blev det stopp på BB för dom hade personalbrist och dessutom renoverar dom BB-avdelningen så det är jättestökigt där, dessutom är min mage så trög och jag försöker med allt för att få igång den. Suck säger jag bara! Låter som jag gnäller nu, men jag är jätteglad över den här bebisen så jag står ut med detta, men när jag nu fick grav.diab. så kändes det bara så tungt. Jag hoppas att resten av graviditeten ska löpa på fint.
I alla fall så var allt annat bra. Hb hade t.o.m stigit lite sen senaste gången, jag som trodde att jag skulle behöva ta extra järn. Blodtryck var bra, livmodern hade växt och hjärtljuden på bebis var 150. Vikten kan diskuteras, väger jag mig hemma så har jag gått upp 5 kg, när jag väger mig på mödra har jag gått upp 7kg. Men det är väl det på mödra man ska räkna. Jag hoppas att det inte ska bli så många kilon till, gick upp 17, nästan 18 med dottern och så mycket hade jag inte tänkt gå upp, men kanske det blir lite mindre nu när jag inte ska äta en massa socker. Men med dottern hade jag bara 5 kg kvar när jag for från BB.Dom flesta kilona kom ut med henne kanske man skulle kunna säga.

Nu ska jag prata lite med mannen som kommit hem från jobb, innan jag far på utvecklingssamtal till dagis.

Kram

måndag 12 mars 2012

Känns som...

...jag behöver uppdatera och det känns även som jag skulle behöva ha lite semester. Men det är ju tur att jag ska ha semester om två veckor och det är antagligen för att det är så nära som man börjar känna som det är dags.
Den 25 mars åker vi till Sälen! Såååå skönt ska det bli!
Jag kommer ju inte att skida eftersom min barnmorska har avrått mig från det med tanke på att jag kan falla eller så kan det komma nån annan i backen som rusar över mig. Dessutom känner jag inte mig så hundra på slalomskidorna än att jag vågar riskera lilla Kermit. Men jag få väl hitta på lite annat som är lite mindre riskfyllt!

I lördags fyllde min lilla prinsessa 7 år! Helt otroligt att min lilla bebis redan är 7 år. Det har gått så himla fort. Hon ska liksom börja skolan i höst! Tror mamma har jobbigare än dottern själv. ;) Känns lite sorgligt när allt som händer på dagis nu så händer för sista gången för henne, som julfest, vårfest och annat roligt! Men hon kommer nog att få det himla skoj i skolan också.

Magen växer och mår bra. Lilla Kermit rör på sig mer och mer och man börjar nu kunna se på utsidan att handen rör sig om man lägger den på magen när h*n sparkar. Härligt! Jag går in i vecka 25 på onsdag och förutom foglossningen så mår jag bra. Är lite tröttare än vanligt kanske, men jag misstänker att mitt Hb sjunkit en aning också så jag antar att det blir att inta lite extra järn snart.
Imorgon ska jag på sockerbelastning för att kolla att jag inte har graviditetsdiabetes. Ser inte fram emot att dricka nån söt, sliskig soppa på tom mage. Jag får inte äta efter klockan 20.00 ikväll och kommer inte att få äta förrän tidigast imorgon vid 10-tiden kanske. Så jag ska snart äta nåt ordentligt så jag håller mig mätt ett tag.

onsdag 7 mars 2012

Lite magbilder...


Vecka 13
Vecka 16
Vecka 22