fredag 25 januari 2013

ändrat lite

Ändrade lite här på bloggen. Jag tyckte det var dags! =)
Måste fundera om jag är nöjd!

onsdag 23 januari 2013

2013

Verkar va dåligt med aktivitet här. Verkar inte blivit bättre fast det är nytt år och allt! Hmm...

2012 avslutade hela familjen i Björnrike på slalomskidor. Vi hyrde en 12 personers stuga så vi var ett helt gäng. Vi åkte upp dagen före nyårsafton, gick nog bra större delen av resan upp men Milo tyckte det blev lite tråkigt och Felicia klagade på ont i rumpan.
Dock blev denna resa inte riktigt som dom tidigare resorna varit. Vissa var magsjuka före vi for, nån var det där och några åkte på förkylning. Men vi försökte vara vid gott mod ändå. Alla utom Milo skidade och barnen blev riktigt duktiga, gudbarnet var väl kanske inte på hugget alla gånger, men det tar han väl igen nästa gång =).
Om det funkar ska vi prova ha Milo på skidor nästa gång vi åker.
Det blev trots allt en rolig vecka och 6 januari styrde vi kosan hem igen. Skönt att komma hem fast man har kul!

Vad händer annars detta år?
Ja ni, känns som vi inte har så mycket planerat alls detta år.
Jag och Milo fortsätter på babysim i alla fall fram till mars, men han är inte riktigt på hugget för det så jag tror att vi ska hoppa av.
Felicia ska fylla 8 år och hon har redan börjat planera lite inför kalas.
Mannen planerar att ta pappaledigt i sommar igen, så vi kommer att få ha han hemma 8 veckor även denna sommar. Hoppas för hans skull att vädret blir bättre än förra året.
Milo fyller 1 år i sommar och det måste ju firas såklart!
Sen ska det väl vara nån kräftskiva kan tänkas och eventuellt nån annan fest. Har inte fått nån inbjudan till nåt än, men vi får väl se.
Annars tar vi väl dagen som den kommer lite. Jag blir nog hemma med Milo åtminstone det här året ut, troligtvis längre, får se hur jag känner senare.

Milo gör lite framsteg. Han sitter nu helt själv, men är väl lite ostadig ännu så man ska nog inte lämna honom på vilket hårt golv utan kuddar som helst. Han väger nu 8450 gr och är 71,5 cm lång. Snurrar runt och försöker ta sig fram, men hur han än försöker så kommer han inte framåt. Har mycket ljud för sig och älskar att riva i hår, speciellt mammas. Katterna älskar han och vill gärna känna på dom så fort han ser dom. Dock är katterna mindre förtjusta i det. I gåstolen tar han sig fram både här och där och jag är lite rädd för att han kommer att bli riktigt aktiv bara han lär sig krypa eller gå och då blir det nog ingen lugn stund.
Nu har han varit lite grinig några dagar och vi misstänker tänder, men än så länge lyser risgrynen med sin frånvaro.
Började ju sova dåligt igen efter vi resan så nu har vi satt han i eget rum. Han vaknar fortfarande på nätterna men inte lika mycket.

Här hemma står det lite stilla. Garderoben är inte färdig än och toaletten där upp är fortfarande inte påbörjad. Men jag hoppas att det ska vara färdigt innan det här året är slut iaf... ;)
Själv försöker jag ta mig till gymmet så ofta det går, men annars blir det ju promenader med barnvagnen nästan alla dagar.

Felicia fortsätter sätta mamma och pappa på prov och gör inte alls som man säger, är otacksam och skriker och surar när hon inte får som hon vill. Är väl en fas hon måste gå igenom, men det gäller att vara hård bara. Men det är fruktansvärt jobbigt när man är i det, speciellt när man inte får sova på nätterna.

Ja men nu har jag uppdaterat er lite. Jag ska försöka skriva lite oftare, men jag lovar inget. Det är inte så ofta jag kan sitta såhär vid datorn i fred. Det är alltid så mycket annat hela tiden eller så har man en grinig halvåring eller en trotsig 7 åring...ja ja!

Kram på er!

söndag 23 december 2012


                                                                   GOD JUL!

måndag 17 december 2012

Förkyld

Jaha då var det min tur att vara förkyld, men det kanske var dags eftersom jag inte varit sjuk på typ 1½ år. Jag hoppas det blir bättre till jul och om inte det så i alla fall tills vi åker till Björnriket och skidar.  Och det gör vi den 30 december. Nice!
Snön bara vräker ner och  det börjar redan bli svårt att veta var man ska sätta all snö. Jag tycker om snö, det blir så mycket finare ute då än om det bara regnar och slaskar, men det får ju vara nån måtta med allt. Mannen är ju såklart på jobb så skottande får man ta hand om själv, ja nästan i alla fall. Just nu är ju svärfar hemma på ledigt så han har faktiskt varit här och hjälpt mig lite, men han far väl på jobb på onsdag igen och då är det en vecka kvar innan mannen kommer hem på ledigt. Hoppas det inte kommer så mycket snö under den veckan. Skulle jag inte vara förkyld skulle det väl vara en sak och hålla på att skotta, men det bara bränner i halsen och man är helt slut efter några tag med nåt snöredskap.

Idag fyller mannen år. 31 år blir han. Grattis älskling!
Vi firade honom före han åkte på jobb så det har vi redan klarat av.

Barnen då?!
Jo dom är friska och krya, i alla fall än så länge.
Felicia är på slutspurten av första terminen i skolan. På torsdag är det julfest! Tiden går fort.
Milo har äntligen börjat sova bättre både på nätter och dagar, även om han vissa nätter vaknar och vill ha nappen och vissa dagar sover han lite mindre i vagnen, men vi har väl alla dåliga dagar.
Mina små tomtar <3 br="br">
Han har i alla fall börjat svänga sig igen och han gör försök till att sätta upp benen när han ligger på mage, så kanske det blir krypning snart. Han älskar att sitta i hoppgungan och gåstolen är kanon, man kommer ju åt både det ena och det andra i den. Är kul att se honom i den faktiskt. Hela han lyser som en sol!

tisdag 4 december 2012

Babysim



Några bilder från första babysimmet som jag lovat =)
Blev inte så jättebra bilder, jo det fanns några på Milo men då såg ju jag hemsk ut så det fick bli dessa nu.

torsdag 29 november 2012

Närmar sig jul!

Idag började jag med lite julstädning. Tänkte faktiskt i år att jag skulle försöka städa ordentligt i alla rum. Får väl se hur det går med den saken, om jag faktiskt får allt klart innan jul! Nåja, det som inte blir klart före jul får jag väl göra klart efter...
Jag har i alla fall börjat i köket, tvättat fönstrena på insidan och hängt upp julgardiner, satt upp lite julbelysning i köket och sen började jag torka ur skåp och lådor. Jag kom ju dock inte så långt eftersom det var en liten kille som ville ha uppmärksamhet. Men jag får väl fortsätta imorgon eller nåt.

Annars har det ju kommit snö, för den som inte tittat ut genom fönstret och kollat läget. Blev såååå mycket ljusare och mysigare med lite vitt på marken. Men idag var det inte nån värme direkt, så länge man rörde på sig gick det bra, men annars var det kallt. Får väl se hur länge den blir kvar?!
Skulle ju vara lite myisgt om det blev kvar till lördag i alla fall när det är lilla jul och allt! Mys!

Annars lever väl livet på som vanligt här i Villa Skogshagen.
Mannen hittade hem från jobb i tisdags kväll.
Dottern har nån sorts trotsig period, lyssnar inte alls, är uppkäftig och otacksam och precis tvärtemot. Precis vad en mamma med dåligt tålamod efter allt för lite sömn behöver. Jag kan säga att vi är mest osams nu för tiden. Inge roligt, men det är väl en fas man måste gå igenom antar jag.
Sonen fortsätter att vakna på nätterna och sover vissa dagar väldigt lite. Senaste nätterna har väl varit lite bättre, men dock vaknar han flera gånger.
Var till rådgivningen på 5 månaders kontroll i tisdags och han hade bara gått upp 200 gram på en månad, vilket var för lite. Ge mera mat, blev domen. Han väger nu 7950 gram och är 67,8 cm lång.
Kände mig som en dålig mamma! Känns som jag gett för lite mat och inte fattat att han varit hungrig. På rådgivningen trodde dom att det var orsaken till att han är så missnöjd och sover dåligt. Så nu har jag utökat portionerna lite och hoppas på en förbättring snarast!

Nu ska jag slänga mig på soffan en tag innan jag intar sängläge och hoppas på lite mer sömn!
God natt!

fredag 16 november 2012

Trött i luvan

Det går lite upp och ner det där med det här sovandet.
Efter att Milo började få välling till natten så gick det till en början jättebra och han sov flera nätter hela natten. Sen vet jag inte vad som hände.
Han är lite halvsvår att lägga på kvällarna, sen vaknar han gång på gång. Så håller han även på under natten, alltså vaknar hela tiden. Eller vaknar och vaknar, men han är ledsen och ligger och knarrar så pass mycket att man måste upp till honom och eventuellt sätta nappen i munnen.
Nu tänker ni, jamen ungen är ju hungrig, men det är inget sånt gnäll, han sover bara väldigt oroligt och jag vet inte riktigt vad det är. Har funderat om han drömmer eller om det är några tänder på G, eftersom han dregglar väldigt mycket och har gjort ett tag. Tänk om dom skulle kunna säga vad som är fel! Det skulle underlätta väldigt mycket!
Nån sa att han kanske håller på att bli förkyld, och jo visst det skulle det ju kunna vara men jag tycker han borde ha blivit det nu då. I natt lät han visserligen lite täppt, men inte har han några såna fel idag.
Dessutom har han börjat sova väldigt dåligt i vagnen ute på dagarna också. Han som tidigare kunde sova 3 och ibland 4 timmar ute sover nu ibland bara 45 minuter och är sen klarvaken, det går visserligen att få honom att somna om men då ska man stå där och ruska på vagnen i 15 minuter innan han somnar om.
Häromdagen, i onsdags var det, hade han sovit jättedåligt under natten, vi var på babysim och jag tänkte att nu sover han väl som sjutton idag, men nej, han sov bara korta snuttar och när han var vaken så skulle han bara vara i famnen. Jag fick med andra ord inget gjort och mannen hade åkt på jobb så jag fick klara mig själv.
Såhär har det hållit på nu i nån vecka och jag skulle kunna slita mitt hår emellanåt! Vissa dagar vill jag bara stänga in honom i sitt rum och låta honom ligga där och skrika, men så kan jag ju inte göra. Andra dagar är han som en sol och man vill bara pussa på honom, tyvärr är dom griniga dagarna fler än dom soliga om man säger så.
Han som vände sig så fint både från mage till rygg och rygg till mage har nu nästan glömt hur man gör det för han vill ju inte ligga på golvet mer. En riktig famnkille är vad han är!

Missförstå mig inte nu, jag älskar mina barn över allt annat, men man blir lite grinig och less ibland och då måste man få skriva av sig lite.
ja men imorgon är en annan dag!